Laadulla on kysyntää

Vesannolla asuvat kaverukset Samuel Toikkanen ja Eino Kuhmonen perustivat tuorerehun korjuuseen keskittyvän Ajokaksikko Oy:n vuonna 2012. Kun ensimmäinen itsekulkeva tarkkuussilppuri ostettiin, kaverukset olivat vielä armeijan harmaissa. Onneksi pankinjohtaja jousti omissa työajoissaan, ja paperit tehtiin lauantaina poikien loman aikana.

Kun tuorerehun korjuussa päästiin kunnolla vauhtiin, viljelijät alkoivat varsin pian kysellä, olisiko Ajokaksikolla intoa hankkia lietteen multaamiseen soveltuvaa kalustoa.

– Koska kysyntää tuntui olevan ja viljelijät olivat tyytyväisiä toimintaamme, päätimme laajentaa yrityksen toimenkuvaa, kertoo Samuel Toikkanen.

Traktori ja vaunu näppärämpi

Kuhmonen ja Toikkanen harkitsivat myös itsekulkevan levittimen hankkimista. Mutta Keski-Suomen ja Pohjois-Savon pienet lohkot ja runsaat maantiematkat käänsivät vaa’an traktorikäyttöisen vaunun suuntaan. Kun levitettävää lietettä on pari kolme vaunullista lohkoa kohden, niin traktori ja vaunu ovat järkevämpi ratkaisu. Päätyminen nimenomaan Joskinin 20-kuutioiseen Euroliner-imupainevaunuun oli niin ikään huolellisen harkinnan tulos.

Miesten mukaan pumppukuormaimen keskipakopumpun avustamana imupainevaunulla kuormat saa otetuksi todella sukkelaan. Päätyminen tähän edistykselliseen ratkaisuun sulki pois useita vaunumerkkejä, joilla ei ollut kyseistä menetelmää tarjolla. Toinen painava syy Joskinin valinnassa oli vaunun purkupumpun pieni tehontarve levityksessä. Kuiva, kumisiivillä varustettu imupainepumppu on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Pumppu on hiljainen ja tehokas. Vaunussa ei ole juuri ollenkaan liikkuvia osia, jotka joutuisivat kosketuksiin lietteen kanssa. Tämä lisää käyttöikää ja alentaa ylläpitokustannuksia.

Kantava kolmiakselinen

Vaunulla oli elokuun alkuun mennessä levitetty noin 6000 kuutiota naudan lietelantaa. Hankintavaiheessa miehet miettivät, ottavatko he vaunun kaksi- vai kolmiakselisena. Onneksi valinta päätyi kolmiakseliseen. Kaksiakselisella vaunulla useampi kuluneen kesän levityskeikka olisi pitänyt perua märkyyden takia.

Pakko-ohjattu kolmiakselinen kärry on osittanut toimivuutensa niin maantiellä kuin pellollakin. Pellon pinta ei murru sen kummemmin käännöksissä kuin peruutettaessakaan. Vakiona oleva hydraulinen akselisto jakaa painon aina tasan kaikkien kolmen akselien välillä. Tämän ansiosta vaunu on kevyt vetää, mikä puolestaan näkyy pienempänä polttoaineen kulutuksena.

– Hydraulisilla akseleilla varustettu vaunu on erittäin vakaa vedettävä epätasaisella alustalla olipa se pelto tai tie. Eikä vaunu lähde missään tilanteessa tanssimaan rautajousisen vaunun tapaan, Samuel Toikkanen tietää.

Asiakasräätälöinti auttaa

Joskinin Eurolinerissa on vakiona ilmajarrut, mutta hydrauliset jarrutkin on mahdollista saada. Ajokaksikon vaunun säiliö on kuumasinkityksen lisäksi maalattu. Miesten mukaan maalattu pinta on helpompi pitää puhtaana ja edustavana, mikä on tärkeä näkökohta laajamittaista urakointia tehtäessä.

Joskinin lietevaunut räätälöidään erittäin tarkasti asiakkaan toiveiden mukaan. Liikkeelle lähdetään säiliöstä, jonka jälkeen pohdintaan tulevat akselit, jousitus, kuormain ja lukuisat muu asiakkaan haluamat varusteet. Melko usein räätälöinnissä valitaan pelkästään jonkun lisälaitteen asennusvalmius, jolloin itse laite voidaan hankkia ja asentaa paikoilleen myöhemminkin.

 

Täydet kuormat

Samuel Toikkanen ihmettelee yleistä käsitystä, ettei imupainevaunua saisi ihan täyteen. Noin 300 kuorman kokemuksella vaunu on aina saatu ihan piripintaan, joskus jopa liiankin täyteen.

– Tankin saa aina täyteen, jos nestepinta ei ole neljää metriä syvemmällä. Hyvin sekoitettu liete nousee 2-3 minuutissa kyytiin. Luonnollisesti pumppukuormaimen liikuttelu tulee tähän päälle, kertovat Eino ja Samuel.

Vaunun perässä on vajaan kahdeksan metrin työleveyden omaava Solodisc 7740 -multain. Siinä on kartiomalliset, halkaisijaltaan 40-senttiset kiekot ja hydrauliikalla toimiva vakiopainatus. Kolmessa lohkossa olevan levittimen kiekot eivät leikkaa maata, vaan pikemminkin painavat maahan vaon lannalle. Kartiomallinen kiekko ei vaadi niin paljon vetotehoa, kuin leikkaava kiekko.

– Kiekot pyörivät tosi mainiosti ja multain kevyt vetää. Mutta tarvittaessa maahan kyetään sijoittamaan erittäin suuria määriä lietettä ilman, että lantaa jää pintaan, kertovat Samuel ja Eino kokemuksistaan.

Sekä Samuel että Eino ovat tyytyväisiä Joskinin levitystarkkuuteen. Eräskin isäntä antoi noin kolmen hehtaarin lohkon kuviotiedon ja hehtaarille levitettävän lietteen määrän. Kun työ oli tehty, Kvernelandin Tellus-terminaali ilmoitti, että ala olisi puoli aaria isännän ilmoittamaa pienempi, mutta lieteen määrä oli täsmälleen tavoiteltu. Vaunun tarkka virtausmittari yhdessä tietokoneen ja säätöventtiilin kanssa pitivät huolen, että levitysmäärä pysyi vakiona ajonopeuden muutoksista huolimatta.