Siroko-kuivalantavaunu

Joskin Siroko kuivalantavaunut ovat parhaimmillaan maatilakäytössä. Monokokkirakenteella tarkoitetaan, että vaunun koko runko laitoineen kootaan laserleikatuista isona palapelinä isoon jigiin, johon palaset hitsataan pistehitsauksella kiinni toisiinsa, jotta runko voidaan siirtää yhtenä kappaleena hitsausrobotille.

Vaunujen runkoja hitsaava robotti nuuskii kuin ajokoira ensin kaikki hitsattavat saumat läpi, jotta laatu ja toleranssit ovat sallituissa rajoissa ja aloittaa vasta sitten varsinaisen hitsauksen. Robotti hitsaa kaikki pitkät saumat yhtenäisiksi, jotta  hitsaussaumojen aiheuttamat vaihtelut vaunun lujuuteen olisivat mahdollisimman vähäiset. Tämä on osa kehityssuuntaa, jonka mukaan Joskin standardisoi ja automatisoi kaiken valmistuksen niin pitkälle kuin mahdollista.

Joskinin monokokkirakenteelle ominaista on se, että vaunujen sivulaidat koostuvat yhdetä yhtenäisestä teräslevystä ylös saakka, mikä vaatii kieltämättä hyvin erikoislaatuisia laitteita tuotantolinjalle, jotta pitkistä teräslevyistä saadaan riittävän mittatarkkaa koko pituudeltaan.

Sirokot ovat jo vakiona kuumasinkitty upotusmenetelmällä, jolloin vaunuun saadaan kuumasinkitty pinta varmuudella joka paikkaan. Kuumasinkityksen etuna mainittakoon, että se on kestävä esimerkiksi karjanlannan tai kompostin aiheuttamaa kemiallista kuormitusta ja pH:ta vastaan.

Valmistuksessa käytetään HLE550 terästä. Vaikka vaunun sivulaita on yhtenäinen, laidan yläosaan on hitsattu jäykistävä kotelo. Ulkotikkaat ovat vakiona, samoin etusermissä oleva ritilä, jotta traktorin hyttiin näkee vaunun tyhjentymisen. Vaunuissa on vakiona poikittainen parabolinen vetopuomijousitus. Jarrut ovat vakiona hydrauliset, mutta ne on päivitettävissä ilmajarruiksi tai sekä hydrauli- että ilmajarruiksi. Rengasvalikoima on laaja.

Pohjakuljettimessa käytetään 14 mm ketjuja, joita kapearunkoisessa vaunussa on kaksi. Poikittaiskolat on kiinnitetty pohjakuljetinketjuihin pitkällä hitsaussaumalla, ja ne on saatavilla lisävarusteena pulttikiinnitteisenä. Pohjakuljettimen hydraulimoottorille on vakiona virtauksen rajoitin venttiili, öljyn tarve on kuitenkin vain 60 l/min 180 bar.

Pohjakuljettimessa on peruutustoiminto vakiona niin, että hydraulimoottorille menevät letkut käännetään toisin päin. Lisävarusteena vaunuun saatavana sähköinen peruutus, sähköhydraulinen hallinta, erilaisia tunti- ja kuormalaskureita tai vaikka ISOBUS yhteensopiva ohjausjärjestelmä. Myös automaattirasvari on saatavilla.

Levitinyksikkö on toteutettu kahdella pystykelalla. Pystyputki on 219 mm paksu. Kelojen pyörimisnopeus on 423 rpm voimanottonopeudella 1000 rpm. Pystykelojen halkaisija niveltyvien heittolapojen kärjestä kärkeen on 785 mm. Voimansiirtoakselilla kulmavaihteiden molemmin puolin sekä itse kulmavaihteiden kiinnityksessä on käytetty joustavia elementtejä iskukuormituksen vähentämiseksi.

Pystykelojen aiheuttama pystysuuntainen kuormitus kohdistuu yksinomaan ylälaakerille, ettei kulmavaihteisiin kohdistuisi mitään ylimääräistä rasitusta missään tilanteessa.

Levitinyksikköön on saatavilla ns. “Chicken canopy” takakansi, joka peittää pystykelat kokonaan alareunaa lukuun ottamatta. Tämä tulee kysymykseen ainoastaan hyvin pienillä levitysmäärillä, esimerkiksi väkevää siipikarjan lantaa tai vastaavaa materiaalia levitettäessä.

Takakannesta on saataville sekä pulttikiinnitteinen, että hydraulisesti avattava versio. Taakse on myös saatavilla vasemmalle tai oikealle hydraulisesti avattavia rajoitinlevyjä, jotka ovat parhaimmillaan reunalevityksissä, kun halutaan tarkasti rajata levitys lohkon reunassa.

Lisälaitoja on saatavilla mallista riippuen. Niitä on alumiinisia joissa on kuumasinkityt terästolpat tai leveää lankkuakin voidaan käyttää. Vakiolaidan yläreunaan on saatavilla PVC suojakaista kuormauksen aiheuttamia kolhuja vastaan.